مقالات سلامت و پزشکی

تیتر های مقاله

یوگا و فشارخون

تاثیر اعجاب انگیز یوگا بر فشار خون

فشار خون بالا یا هایپرتنشن، یک عامل خطر است که می تواند منجر به مشکلات جدی تری در سلامتی شود. افراد می توانند با تغییرات در سبک زندگی، اقداماتی پیشگیرانه برای بهبود فشار خون خود انجام دهند.یک مطالعه  که در “مجله قلب شناسی کانادا” منتشر شده، به بررسی اثربخشی یوگا به عنوان روشی برای کمک به مدبریت فشار خون بالا پرداخته است.

در این مطالعه، با مقایسه دو گروه،گروهی که یوگا انجام دادند، بهبودهای قابل توجه تری در فشار خون و صربان قلب از خود نشان دادند.

مطالعه ای اخیر نشان داد که یوگا ممکن است نسبت به سایر روش های کششی، مزایای بیشتری برای کنترل فشار خون داشته باشد. فشار خون بالا می تواند خطرناک باشد، اما افراد می توانند اقداماتی پیشگیرانه برای مدیریت آن انجام دهند. با این حال، آنچه برای یک نفر مؤثر است، ممکن است برای دیگری کارسار نباشد.

 

تأثیر فشار خون بالا

فشار خون به نیروی جریان خون در سراسر بدن مربوط می شود. فشار خون باید در سطح معینی باشد تا بدن به درستی عمل کند. اگر فشار خون خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، می تواند منجر به عواقب منفی برای سلامتی شود.اندازه نرمال فشار خون در این مقاله وجود دارد.

فشار خون بالا می تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا آسیب کلیوی را افزایش دهد. دکتر لئونارد پیانکو، کاردیولوژیست در آونتورا، فلوریدا، که در این مطالعه شرکت داشت، به “مدیکال نیوز تودی” توضیح داد:

“فشارخون به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود زیرا ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشید. این یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی، نارسایی کلیه و سکته است و می تواند مشکلات پزشکی دیگری مانند دیایت و کلسترول بالا را تشدید کند.”

افراد می توانند تغییرات در سبک زندگی ایجاد کنند تا به کاهش فشار خون کمک کنند. به عنوان مثال، می توانند تلاش کنند وزن سالمی داشته باشند و رریم غذایی خود را طوری تغییر دهند که سدیم و چربی کمتری داشته باشد..

دکتر پیانکو همچنین اشاره کرد: “داروهای زیادی وجود دارند که اثربخشی آن ها در کاهش فشار خون ثابت شده است. اما تغییرات سبک زندگی مانند ورزش، رژیم غذایی، پرهیز از سیگار کشیدن و آبرسانی نیز اثربخشی داروها را افزایش می دهند.” همچنین وی به کنترل فشارخون در دوران بارداری نیز تاکید داشت.

یوگا و فشارخون

یوگا به مدت ۱۵ دقیقه در روز
این مطالعهبه بررسی مزایای یوگا در مدیریت فشار خون پرداخت. در این مطالعه، شصت شرکت کننده با فشارخون بالا شرکت کردند.

محققان به طور تصادفی شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. هر دو گروه یک برنامه تمرینات هوازی را انجام دادند. سپس، یک گروه به آن ۱۵ دقیقه یوگا در پنج روز هفته اضافه کردند. گروه دیگر نیز در پنج روز هفته ۱۵ دقیقه کشش انجام داد. این آزمایش به مدت سه ماه ادامه داشت.

در حالی که هر دو گروه بهبودی در فشار خون استراحت و ضربان قلب مشاهده کردند، گروهی که یوگا انجام دادند، بهبود قابل توجه تری در فشار خون، ضربان قلب و امتیازهای ریسک سکته داشتند.

امتیاز ریسک سکته به اندازه گیری خطر عواقب نامطلوب قلبی و بیماری های فبی عروقی کمک می کند.

نتایج نشان می دهد که یوگا می تواند به عنوان یک مداخله مؤثر اضافی برای کمک به بهبود سطح فشار خون باشد.

چگونه یوگا فشار خون را بهبود می بخشد

نویسندگان مطالعه اشاره کردند که چند دلیل ممکن وجود دارد که چرا شرکت کنندگانی که یوگا انجام دادند، بهبودی بیشتری را تجربه کردند. این می تواند به کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک، کاهش سطح کورتیزول و ترویچ گشاد شدن عروق مربوط باشد.

دکتر پیانکو نیز نظرات خود را بیان کرد و گفت که ممکن است توضیحات متعددی وجود داشته باشد، از جمله “تأثیری که یوگا بر سیستم خودمختار ما دارد.”

غدد فوق کلیوی ما هورمون های مبارزه یا فرار را تولید می کنند که هم ضربان قلب و هم فشار خون را افزایش می دهند. انواع خاصی از یوگا می توانند سطح کورتیزول، که هورمونی استرس زا است، را کاهش دهند و در نتیجه فشار خون را کاهش دهند. ورزش به همراه یوگا می تواند این هورمون ها را به سطحی از آرامش تنظیم کند.
دکتر پیانکو اضافه کرد که :

مانند نتایجی که در سایر فعالیت های کاهش دهنده فشار خون ذهن-بدن مشاهده می شود، به نظر می رسد ارتباط واقعی بین سلامت روان ما و سطوح هورمون های استرس وجود دارد. مکانیسم ها هنوز مشخص نیستند و ممکن است به تغییرات الگوی خواب مرتبط باشند؛ با این حال، نتیجه مثبت مشاهده می شود.

yoga

خون دارم یوگا انجام دهم ؟
این مطالعه برخی محدودیت ها داشت. اولاً، نمونه مورد مطالعه محدود بود و در یک بازه زمانی کوتاه انجام شد. این نشان دهنده نیاز به مطالعات وسیع تر با پیگیری های بلندمدت تر است.میتوانید جهت پایش فشار خون خود از فشارسنج های خانگی کوئیک مد استفاده کنید.

نویسندگان مطالعه تأیید کردند که ممکن است برخی از شرکت کنندگان که اخیراً تشخیص فشار خون بالا داشته اند، به اشتباه طبقه بندی شده باشند. همچنین، ظرفیت ورزشی شرکت کنندگان اندازه گیری نشده بود.

با این حال، این مطالعه شواهد بیشتری از مزایای سلامتی یوگا ارائه می دهد و امکان تحقیقاث آینده در این زمینه را باز می کند.

دکتر پل پویریه، نویسنده مطالعه، اشاره کرد که به دلیل اینکه این یک مطالعه پایلوت است، محدودیت هایی وجود دارد. با این حال، او تأکید کرد که یوگا نسبت به تمرینات کششی به طور اضافی مزایای بیشتری دارد.

دکتر پل پویریه، نویسنده مطالعه در ادامه میگوید:

“یوگا احتمالاً پس از تمرینات ورزشی، گزینه بهتری نسبت به کشش است زیرا اثر اضافی یوگا در مقایسه با کشش وجود دارد. این اثر اضافی شامل بهبود فشار خون، ضربان قلب و التهاب است… این مطالعه احتمالاً دیگران را به انجام مطالعات بزرگ تر با جمعیت های مختلف ترغیب خواهد کرد و اگر نتایج مشابهی به دست آید، ممکن است روش های عملی تغییر کند.”

 

منبع : Medical News Today